Na de DISC-training heb je inzicht in jouw communicatie- en gedragsstijl. Je snapt waarom je de dingen doet zoals je ze doet en je leert je kwaliteiten (her)kennen. Ook krijg je inzicht in jouw mogelijke valkuilen en snap je beter waarom en waarin je soms vastloopt.
Daarnaast leer je in deze DISC-training de communicatie- en gedragsstijlen van anderen te herkennen. Erg nuttig, want dat zorgt voor begrip van de ander in plaats van een oordeel over de ander.
DISC-training: het gaat om de ander
Bij zowel leidinggeven, presenteren, samenwerken als verkopen, wordt vaak aandacht besteed aan wat er inhoudelijk gezegd moet worden. Minstens zo belangrijk is hoe jij je gedraagt en hoe je communiceert. Dit moet passen bij de ander. Het gaat immers niet om jou, het gaat om de ander. Het gaat erom dat je hem of haar op een positieve manier raakt. Alleen zo bereik je jouw doel. De DISC-training helpt je daarbij.
De DISC-training in 3 stappen
- In de DISC-training krijg je in de eerste plaats inzicht in je eigen gedrag en communicatie. Dit helpt je om je bewust te worden van je eigen gedrags- en communicatiestijlen en je basisgedrag. DISC gebruikt hiervoor 4 stijlen: Dominantie (Rood), Invloed (Geel), Stabiliteit (Groen) en Conformisme (Blauw). Op elke stijl scoort iedereen weer net iets anders, de combinatie van jouw scores maakt jouw persoonlijke unieke DISC-profiel. Dit profiel is te vinden in jouw persoonlijke DISC-rapport dat je tijdens de training krijgt.
- De DISC-training geeft je in de tweede plaats inzicht in de gedrags- en communicatiestijlen van anderen. De training laat zien dat iemand met een andere stijl het niet verkeerd doet, maar hij/ zij doet het anders. Communiceert anders. Dit inzicht zorgt voor begrip van en minder oordeel over de ander.
- Als derde leer je in de DISC-training om je gedrag en communicatie bewust te kiezen, zodat deze passen bij de ander. Bij het aansturen van je team wil je jouw teamleden de goede kant op leiden, bijsturen of inspireren om iets totaal nieuws te doen. Bij presenteren wil je dat je publiek iets gaat doen, laten of nooit vergeten. Je wilt dat de samenwerking prettig verloopt met je collega’s. En je wilt dat klanten daadwerkelijk je product of dienst afnemen. Deze training geeft hiervoor een zet in de goede richting.
Jouw DISC-profiel
Tijdens de DISC-training krijg iedere deelnemer een DISC-rapport. Dit rapport wordt opgesteld aan de hand van een online vragenlijst. In het rapport is het volgende terug te vinden:
- de persoonlijke score op elke DISC-gedragsstijl.
- natuurlijk gedrag en gedrag onder druk.
- kwaliteiten en ontwikkelpunten.
- effectief communiceren met anderen.
- samenwerken in de werkomgeving.
DISC-training in het kort:
- Ken jezelf – Deze DISC-training geeft zelfinzicht.
- Ken de ander – Deze DISC-training zorgt voor herkenning en begrip.
- Kies bewust je gedrag – Door deze DISC-training ben je beter in staat om een goed gesprek te voeren, contact te maken en impact te hebben op de ander of je publiek.
“Met ons team volgden we bij Wietse de DISC training. Heel fijn om inzicht te krijgen in de wisselwerking binnen ons team, en met klanten. Wietse is een prettige trainer, hij weet de materie helder uit te leggen, wisselt goed af met praktische stukken én zorgt voor een ontspannen sfeer. Aanrader dus!”
“Inmiddels samen met mijn mede-teamleden enkele trainingssessies van Wietse gehad. De sessies zijn interactief, praktijkgericht en doeltreffend. Wietse zet zijn kennis en kunde op prettige wijze om in handvatten die leiden tot effectieve communicatie en leiderschap! Ik zie uit naar de toekomstige sessies!”